VANLIGA FRÅGOR & SVAR


Här nedan har vi samlat frågor och svar som vi ofta får. Har du en fråga som inte finns med ber vi dig kontakta vår support som du hittar under kontaktuppgifter. 

Hur mycket tjänar vi på varje såld produkt?

Hos oss tjänar ni upp till 50% procent på alla produkter. Om ni lyckas sälja för exempel 50 000 kronor så tjänar ni alltså mellan 12 500 -  25 000 kronor!

Behöver vi lägga ut några pengar?

Nej det behövs inte då ni först säljer och beställer endast de produkter som ni sålt. Betalningen sker då ni fått in pengar från era kunder. 

Hur många deltagare måste vi vara?

Vi har inget krav på att ni måste vara ett visst antal deltagande. Givetvis ökar er säljkraft om ni är fler som hjälps åt. Vi rekommenderar att ni är minst 10 stycken men så klart inget krav.

Kostar det något att få tips & säljstöd av er?

Allt ni erhåller av oss i form av säljstöd dvs. kataloger och broschyrer etc. är givetvis gratis att ladda ner och använda.

Vad kostar frakten?

Vi står för alla fraktkostnader så svaret är 0 kronor.

Hur och när levereras varorna?

Varorna skickas till er angivna kontaktperson med fraktbolaget inom 1-3 veckor efter det att vi fått in er beställningsblankett. Vi erbjuder möjligheten att få varor levererade till er två gånger under er säljperiod eller till annan adress! Detta bidrar dels till att ni slipper få alla produkter på en gång, samt att era kunder får chansen att beställa fler produkter av er om de är nöjda. 

Om kund vill returnera en vara, går det?

Hos Säljkåren köper ni bara in det ni sålt för, på så vis behöver ni inte göra några returer. Däremot är det självklart att kunden kan returnera varan om det är något fel på den eller om de ångrar sitt köp. Kunden kan då kontakta oss på Säljkåren så löser vi det utan problem.

Kunden har ångrat sitt köp, går det?

Kunden har ångerrätt enligt distansköpslagen och kan ångra sitt köp inom 14 dagar. Om kunden vill utnyttja ångerrätten ska den returnera produkten till dig som sålt och få pengar tillbaka. Ett ångrat köp påverkar alltså er försäljning.

Hur går vi tillväga om en kund vill reklamera en produkt?

Om en produkt har gått sönder inom garantitiden som är på 1 år, trots att produkten har använts normalt och hanterats enligt leverantörens direktiv, så ersätter vi naturligtvis med en ny vara. Kunden kan själv gå in och registrera sin reklamation på hemsidan. Vi skickar sedan en ny vara direkt till kunden. Ni behöver inte hantera sådana saker.

Hur betalar vi?

I paketet som skickas med era sålda produkter ligger en faktura. Denna ska betalas senast 20 dagar efter det att ni mottagit er leverans.

Hur får vi ut vår vinst?

Vinsten blir det överskott som blir kvar då ni betalat den faktura som kommer med i leveransen av de produkter som ni beställt. Det är alltså väldigt enkelt att få ut sin vinst. 

Vad är Säljkåren?

Säljkåren ska möjliggöra för lag, idrottsföreningar och skolklasser i Sverige att tjäna pengar till sina gemensamt uppsatta mål. Tack vare vårt breda utbud av produkter, produkternas höga kvalitet och alla kända varumärken som vi representerar samt - och framför allt - vår lokala närvaro är det enkelt, effektivt och utan ekonomisk risk att sälja våra produkter.

Varför ska du välja Säljkåren?

Vi har kvalitetsprodukter till bra priser som gör det enkelt att sälja. Försäljningen är lätt att administrera. Förtjänsten är generös (upp till 50% % på allt ni säljer för) och det tillkommer inga extra avgifter. Produkterna skickas fraktfritt och du betalar inga avgifter i samband med betalning för varor. Enklare kan det inte bli.

Vad är en kontaktperson?

Den som är kontaktansvarig för klassen, föreningen eller laget tar hand om orderläggning och faktura. Kontaktpersonen ska vara över 18 år. Ni kan läsa mer om detta under våra allmänna villkor som du hittar på hemsidan eller kan fås av din kontaktperson.

Vem kan sälja?

Klassen, föreningen och laget kan vara med och sälja ur vår katalog. Vi vänder oss inte till privatpersoner. Om du som privatperson vill handla av oss så kontaktar du oss så ser vi till att ett säljkåren team kontaktar dig.

Finns det hjälp att få under tiden vi säljer?

Alla som säljer för Säljkåren erhåller såklart både support och säljmaterial med goda råd och tydliga instruktioner. Du kan också kontakta vår säljservice på info@saljkaren.se eller ringa 0771-241900. Du når oss varje vardag mellan klockan 9.00–16.00.

Var är bästa stället att sälja på?

De flesta som sålt Säljkårens produkter säger att de nästan ”säljer sig själva” Det enormt stora utbudet av produkter gör att alla i Säljteamet kan sälja det som de känner sig mest bekväma med. Alltid hittar man nått som våra nöjda kunder brukar säga.

Fundera över vilka säljkanaler du kan använda för att hitta kunder. Många säljer på arbetsplatser och till släkt, grannar och vänner. Skriv gärna ut våra affischer och säljblad för att sprida informationen. Ett enkelt sätt att snabbt nå ut till många är att berätta på ex Facebook eller Instagram att du säljer Säljkårens produkter. Vi har även tagit fram en snygg banner som du kan ladda ner och använda på en egen hemsida. Kontakta din kontaktperson så får du en sådan.

De säljteam som lyckats sälja väldigt mycket har ofta tagit hjälp av någon eller några de känner. Du kan till exempel låta vänner ta med sig katalogen/säljbladen och till sina arbetsplatser för att nå ut till ännu fler.

Ett tips är att kontakta ett företag inför sommaren eller julen då de ska köpa julklappar eller sommarpresenter till sina anställda och deras kunder. Kolla runt bland er släkt och vänner det finns säkert många företagare och inköpsansvariga bland dem.

Här kan ni sälja väldigt mycket samtidigt som företaget är med och stödjer er förening eller klass i ert jobb att uppnå ert uppsatta mål. Klicka här för att komma till företagsförsäljningen.

Hur kommer vi igång?

Diskutera tillsammans och ta ett beslut. Kontakta oss sedan så får ni allt ni behöver för att komma igång på ett enkelt sätt. Materialet innehåller allt du behöver för att ni ska komma igång med att tjäna pengar till föreningen, klassen eller laget.

Vilka försäljningsargument kan vi använda?

Bra försäljningsargument är viktigt att ha med sig när man skall presentera produkterna, framförallt till en ny kund som kanske inte känner till oss på Säljkåren sedan tidigare. Här ser du några av de starkaste argumenten som du kan använda dig av:

  • De stödjer din klass, ditt lag eller din förening. Berätta gärna om ert mål, t.ex. en skolresa, en cup eller ett träningsläger 
  • Det finns något för alla i vårt stora sortiment men även prismässigt
  • Hög kvalitet – Alla produkter ni säljer har hög kvalitet och vi lämnar garanti på alla produkter/upplevelser
  • Populära och välkända produkter/Upplevelser
  • Snygga förpackningar – vilket passar utmärkt som presenter
  • Direktleverans av dig– kunden slipper köa i butik
  • Innan du börjar sälja. Gör en lista på vilka du skulle kunna sälja till; Vänner, bekanta, släktingar, grannar och arbetskamrater.
  • Glöm inte bort dina vänner och släktingar i andra städer, de kanske är aktiva i olika föreningar och har en ny vänkrets.

Hur länge kan man sälja?

Vi rekommenderar att ni försöker arbeta fokuserat med försäljningen under en tidsbestämd period, förslagsvis tre till fyra veckor. Det gör arbetet mer greppbart för säljarna och våra erfarenheter visar att det ger bäst resultat.

Hur ska försäljningen redovisas?


Ansvarig kontaktperson sammanställer och lägger in sina beställningar. Sedan godkänner den person som ni har utsett till kontaktperson beställningen och skickar in den samlade ordern till Säljkåren. Efter det skickas produkterna ut till kontaktpersonen. Han eller hon fördelar ut produkterna till er i säljteamet som därefter levererar till kunden och tar betalt för produkterna.

Upp till 50 % av den summa som ni sålt för behåller ni, resten betalar ni in till Säljkåren i efterskott. Ni behöver inte ligga ute med pengar utan får en faktura med produkterna som ska betalas inom 20 dagar.

Varför finns inte produkt x i min katalog?

Vårt sortiment varierar under året för att det ska passa varje säsong.

Det finns därför olika kataloger med delvis olika sortiment. På varje katalog finns en siffra som säger vilken katalogversion det är.

Om du vill köpa Säljkårens produkter, fråga den du köper av vilken katalog han/hon har. Det går bara att beställa produkter ur just den katalogen som teamet använder. Anledningen till att vi har olika kataloger är att vi har satt upp ett mål på 100 % leveranssäkerhet av våra produkter. 

Vi strävar mot att ingen ska drabbas av restnoterade eller slutsålda produkter, särskilt som det även kan påverka vinsten för de ungdomar som säljer produkter för Säljkårens räkning. För att säkerställa att alla varor i den aktuella katalogen ska finnas i lager behöver vi ibland lägga till eller ta bort produkter.

Under en och samma säsong säljer 1000-tals familjer Säljkårens produkter. Om man utgår från att en person i genomsnitt säljer 20 produkter är det inte svårt att räkna ut att det blir ofantligt många produkter totalt som ska skickas ut samtidigt i hela landet. Vår främsta uppgift är att se till att alla dessa produkter finns i lager, redo att skickas ut till varje säljande team. Vårt mål är att ha 100 % leveranssäkerhet till alla team.

Är det frågor som du inte fått svar på?

Tveka inte att kontakta oss så får du personlig service av oss på Säljkåren.

Lycka till med er försäljning!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!